21 października 2014 roku
poczta
zaloguj się
 
Poczet Lekarzy
medycyna praktyczna dla pacjentów

Lekarz rodzinny Włocławek

Parametry wyszukiwania:

Profile lekarzy i opisy placówek medycznych są całkowicie bezpłatne
 Wszyscy  A B C Ć Č D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W Y Z Ź Ż

Wyniki wyszukiwania

Lekarz Elżbieta Bednarska-Białek

Lekarz Rodzinny, Pediatra

Medycyna rodzinna, Pediatria

Lekarz Katarzyna Bett-Wieczorek

Lekarz Rodzinny, Pediatra

Medycyna rodzinna, Pediatria

Lekarz Jacek Gniazdowski

Internista, Lekarz Rodzinny

Choroby wewnętrzne, Medycyna rodzinna

Lekarz Katarzyna Pawlak

Internista, Lekarz Rodzinny

Choroby wewnętrzne, Medycyna rodzinna

Lekarz Ewa Smolarczyk-Jabłońska

Internista, Lekarz Rodzinny

Choroby wewnętrzne, Medycyna rodzinna

dr n. med. Andrzej Smorczewski

Internista, Lekarz Rodzinny

Choroby wewnętrzne, Medycyna rodzinna

Poczet Lekarzy zawiera wyłącznie wizytówki stworzone przez lekarzy. Jesteś lekarzem i nie ma Cię w bazie: stwórz wizytówkę!

Przeczytaj też

  • Właściwości gorzkiej czekolady
    Więcej

    Pytanie nadesłane do redakcji

    Czy od gorzkiej czekolady się tyje, czy redukuje ona spalanie? W jaki sposób można schudnąć około 6 kg?

    Odpowiedziała

    mgr Paulina Jamrozik
    dietetyk
    Gabinet Dietetyczny „MEDIS”

    Gorzka czekolada zawiera wiele wartościowych składników, jak magnez, potas, żelazo. Dzięki czemu spożywanie gorzkiej czekolady w umiarkowanych ilościach może pozytywnie wpłynąć na pracę mózgu, mięśni oraz układu krwionośnego. Kakao, będące głównym składnikiem czekolady jest bogate w przeciwutleniacze (flawonoidy i polifenole). Dzięki właściwościom antyoksydacyjnym, pomaga w zwalczaniu infekcji, przeciwdziała miażdżycy i chorobom nowotworowym, hamuje procesy starzenia. Ponadto zawarta w kakao teotrombina pobudza pracę nerek i działa lekko moczopędnie. Od lat jest również znany wpływ gorzkiej czekolady na zwiększenie produkcji hormonów szczęścia. Wartość odżywcza gorzkiej czekolady niestety nie klasyfikuje jej jako produkt polecany w trakcie odchudzania. W czekoladzie znajduje się stosunkowo dużo tłuszczu, głównie nasyconych kwasów tłuszczowych, które podnoszą stężenie cholesterolu (frakcji LDL), zwiększając tym samym ryzyko wystąpienia miażdżycy. Czekolada gorzka obfituje również w cukry proste, których nadmiar zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości oraz cukrzycy.

    Spożywanie gorzkiej czekolady w umiarkowanej ilości może pozytywnie wpłynąć na pracę organizmu i nie spowodować zwiększenia masy ciała. Jednak jedzenie dużej ilości tej przekąski, może służyć odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Zaznaczam, że nietrudno przesadzić z ilością czekolady, ponieważ jest to przekąska stosunkowo kaloryczna. W 100 g czekolady gorzkiej znajduje się aż 554 kcal.

    Redukcja masy ciała jest związana z zastosowaniem zdrowych nawyków żywieniowych. Należy pamiętać, aby jeść częściej (4-5 posiłków dziennie) potrawy o małej objętości i nie podjadać między posiłkami. Przerwa między nimi powinna wynosić 3-4 godziny. Ostatni posiłek w ciągu dnia powinno się zjeść nie później niż 2-3 godziny przed snem. Bardzo ważne jest dbanie o prawidłowe nawodnienie organizmu. Dorosły człowiek powinien wypijać 1,5-2 l w ciągu dnia.

    Aby przyspieszyć redukcję tkanki tłuszczowej, należy ograniczyć produkty bogate w cukry proste (słodycze, słodkie napoje, jasne pieczywo i inne produkty z mąki pszennej oczyszczonej) na korzyść produktów zawierających węglowodany złożone (produkty pełnoziarniste). Powinno się również ograniczyć udział tłuszczu w diecie, zwłaszcza pochodzenia zwierzęcego: masło, śmietana, tłuste sery podpuszczkowe, tłuste mięsa. Natomiast zwiększyć ilość produktów chudych: jogurtu, kefiru, chudego mleka, maślanki, chudego sera twarogowego, chudych mięs (np. filet z kurczaka, indyka), warzyw, kasz. W trakcie przygotowania posiłków należy unikać dodatku tłuszczu, wybierając odpowiednie techniki kulinarne: gotowanie na parze lub w wodzie, pieczenie w folii lub w rękawie, duszenie bez obsmażania, grillowanie.

    Bardzo ważną rolę w trakcie odchudzania odgrywa aktywność fizyczna. Dzięki wysiłkowi fizycznemu metabolizm przyspiesza i zwiększa się spalanie zmagazynowanej tkanki tłuszczowej. Dodatkowymi plusami są także dotlenienie organizmu, przyrost tkanki mięśniowej i polepszenie samopoczucia.

  • Dieta w okresie rekonwalescencji
    Przebyta choroba jest dużym obciążeniem dla organizmu. Czasowe unieruchomienie pacjenta, strach i stres związany z chorobą, przeprowadzane zabiegi chirurgiczne, stosowane leki – wszystko to prowadzi do znacznego osłabienia organizmu. W okresie tym szczególnego znaczenia nabiera sposób odżywiania.
    Więcej

    Okres rekonwalescencji to czas powrotu do pełni sił po przebytej ciężkiej chorobie, zabiegu chirurgicznym bądź urazie. Przebyta choroba jest dużym obciążeniem dla organizmu. Czasowe unieruchomienie pacjenta, strach i stres związany z chorobą, przeprowadzane zabiegi chirurgiczne, stosowane leki – wszystko to prowadzi do znacznego osłabienia organizmu. W okresie tym szczególnego znaczenia nabiera nie tylko sposób odżywiania, ale także troska o zdrowie psychiczne osoby, która narażona była na tak trudne doświadczenia.

    Dużym problemem osób w okresie rekonwalescencji jest brak apetytu oraz ograniczenia dietetyczne, które zmuszają do eliminacji pewnych grup produktów. Wszystko to powoduje, że skomponowanie dobrze zbilansowanej diety staje się trudne.

    Poniżej znajdziesz informacje, którą pomogą Ci zadbać o właściwy sposób odżywiania – bardzo ważny element powrotu Twojego organizmu do pełni sił.

    Podstawowe zasady dotyczące odżywiania w okresie rekonwalescencji

    Komponuj swoje posiłki tak, aby dostarczały wszystkich niezbędnych składników pokarmowych: białka, tłuszczu, węglowodanów, witamin i składników mineralnych. Jest to niezbędne w celu powrotu do równowagi metabolicznej, odbudowy rezerw organizmu i przywrócenia odpowiedniej masy ciała.

    Jeżeli początkowo masz trudności z jedzeniem porcji, które zapewniałyby odpowiednią podaż kalorii i składników odżywczych, czasowo jako uzupełnienie diety można wprowadzić gotowe, hiperkaloryczne preparaty odżywcze. Zaleca się, aby dieta była łatwostrawna (patrz poniżej).

    Przygotowane posiłki nie powinny powodować uczucia przejedzenia, dlatego należy jeść niewielkie porcje, ale częściej niż w okresie zdrowia. Z tego samego powodu, należy unikać produktów tłustych i smażonych.

    Dieta łatwostrawna

    Dieta ta jest modyfkacją racjonalnego odżywiania osób zdrowych. Wyeliminowaniu podlegają tylko produkty i potrawy długo zalegające w żołądku (np. tłuste, smażone). Wskazane jest także ograniczenie podaży błonnika pokarmowego, choć niewielka ilość tego składnika jest niezbędna w celu właściwego funkcjonowania przewodu pokarmowego. W łatwy sposób można sprawić, że błonnik pokarmowy będzie lepiej przyswajalny. Warzywa i owoce należy jeść bez skórki, można je także dusić lub gotować. Rozdrabnianie lub miksowanie to techniki kulinarne, które sprawiają, że błonnik pokarmowy mniej pobudza perystaltykę jelit.

    Posiłki należy spożywać regularnie, w określonych porach, w liczbie od 4 do 6 razy na dobę. Aby nie obciążać przewodu pokarmowego, zaleca się spożycie ostatniego posiłku na 3 godziny przed snem.

    Produkty zalecane i przeciwwskazane w okresie rekonwalescencji
    Produkty i potrawy Zalecane Dozwolone do spożycia w umiarkowanych ilościach Przeciwwskazane
    pieczywo chleb pszenny, bułki pszenne, weka, suchary pieczywo graham pszenne, pieczywo półcukiernicze (rogale i bułki maślane, chałki) pieczywo pełnoziarniste, pieczywo razowe, pieczywo chrupkie żytnie, pieczywo z dużą ilością nasion
    dodatki do pieczywa masło, chudy lub półtłusty ser twarogowy, chude wędliny oraz mięsa przygotowane we własnym zakresie, które można spożywać na zimno (np. schab pieczony) tłusty ser twarogowy, sery żółte o łagodnym smaku, jajka na miękko, na twardo, jajecznica na parze, ryby wędzone tłuste wędliny, wędliny podrobowe (salceson, kaszanka, pasztetowa), konserwy, sery pleśniowe, sery topione
    zupy zupy przygotowywane na wywarach warzywnych lub chudych gatunkach mięs, pozbawionych skóry, zupa ziemniaczana, jarzynowa, koperkowa, krupnik, pomidorowa kalaforowa, ogórkowa zupy tłuste i zawiesiste. przygotowywane na wywarach mięsnych, kostnych i grzybowych, z warzyw kapustnych, cebulowych (cebula, czosnek, por), z nasion roślin strączkowych
    dodatki do zup kasza manna, kasza jęczmienna, ryż biały, ziemniaki gotowane, lane ciasto, drobne makarony (np. nitki) groszek ptysiowy, ryż brązowy, grube kasze (gryczana, pęczak) nasiona roślin strączkowych (fasola, groch, soczewica, soja)
    owoce i przetwory owocowe jabłka, brzoskwinie morele, banany, owoce cytrusowe, dżemy z ww. owoców, świeże wyciskane soki z ww. owoców rozcieńczane niewielką ilością wody wiśnie, śliwki, truskawki, maliny, śliwki suszone, namoczone i rozdrobnione (stosowane przy zaparciach) gruszki, daktyle, owoce marynowane
    warzywa marchew, dynia, kabaczki, cukinia, seler, pomidory bez skórki, ziemniaki gotowane (jeśli pacjent odczuwa dyskomfort po spożyciu surowych warzyw, dozwolone jest gotowanie i rozdrabnianie) kalafor, brokuły, fasolka szparagowa, groszek zielony warzywa kapustne (brukselka, brokuły), cebula, czosnek, por, rzodkiewka, ziemniaki smażone, frytki, placki ziemniaczane, sałatki z dodatkiem majonezu lub tłustych sosów sałatkowych, warzywa marynowane
    mleko i produkty mleczne chude produkty nabiałowe: mleko do 2% tłuszczu, jogurty, kefry, maślanki, serek homogenizowany sery żółte, mleko tłuste sery topione, pleśniowe, serki typu fromage, śmietana
    tłuszcze niewielkie ilości masła i oleju roślinnego (olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej sojowy, olej słonecznikowy) smalec, słonina, boczek
    przyprawy łagodne przyprawy: cytryna, majeranek, koperek, pietruszka, bazylia, oregano, cynamon pieprz ziołowy, papryka słodka, kminek, curry ostre przyprawy: pieprz, papryka ostra, chili, ostra musztarda, pikantny keczup
    desery kisiele, budynie, musy owocowe, ciasto biszkoptowe z owocami desery z suszonymi owocami i orzechami tłuste ciasta, torty z dużą ilością kremu
    napoje słaba herbata, herbaty owocowe, herbaty ziołowe, herbata z mlekiem, kawa zbożowa z mlekiem, wody niegazowane, napoje mleczno-owocowe słaba kawa naturalna z mlekiem napoje alkoholowe, mocna kawa, kakao, mocna herbata, napoje gazowane

    W tabeli powyżej wymienione zostały produkty zalecane, dozwolone i zazwyczaj źle tolerowane w okresie rekonwalescencji. Tych ostatnich nie musisz całkowicie eliminować z diety, jeśli ich spożycie nie wiąże się z żadnymi dolegliwościami.

    Proponowana obróbka kulinarna potraw

    • W celu ograniczenia możliwości zakażenia bakteryjnego posiłków, ważne, aby były one świeżo przyrządzane, nieprzechowywane w lodówce.
    • Zaleca się gotowanie w wodzie, przygotowywanie na parze, duszenie oraz pieczenie w naczyniach ceramicznych bez dodatku tłuszczu.
    • Tłuszcze zaleca się podawać na surowo, do gotowych potraw (np. niewielka ilość masła dodana do ugotowanego ryżu).
    • Zupy i sosy można zaprawiać zawiesiną z mąki i wody bądź mąki i mleka, należy unikać stosowania do tego celu zasmażek.
    • Potrawy powinny być przyprawione łagodnymi przyprawami i podane w taki sposób, aby pobudzały upośledzone łaknienie.

    Pamiętaj!

    Okres rekonwalescencji to czas powrotu Twojego organizmu do pełnych sił. Sposób odżywiania w tym okresie nabiera szczególnego znaczenia.
    Ważne jest:
    • komponowanie pełnowartościowych posiłków
    • wyeliminowanie z diety pokarmów ciężkostrawnych
    • przyjmowanie posiłków z większą częstotliwością.
    W przypadku trudności z dostarczeniem organizmowi odpowiedniej ilości kalorii i składników odżywczych można czasowo wprowadzić gotowe preparaty odżywcze jako uzupełnienie diety.
  • Dieta w kamicy żółciowej
    Dieta łatwostrawna z ograniczeniem tłuszczu dla pacjentów z kamicą żółciową. Zalecenia żywieniowe i obróbka kulinarna potraw.
    Więcej

    Przyczyny powstawania kamicy żółciowej

    Kamica żółciowa powstaje w wyniku zastoju żółci w drogach żółciowych. Przyczyną tego jest niewłaściwy skład żółci. Żółć składa się z trzech podstawowych składników: cholesterolu, kwasów żółciowych i lecytyny. Przy zachowanym prawidłowym stosunku tych składników, cholesterol rozpuszcza się w żółci i żółć przez drogi żółciowe przedostaje się do dwunastnicy. Jeżeli skład żółci jest nieprawidłowy, dochodzi do połączenia kryształków cholesterolu z solami wapnia. W konsekwencji powstają złogi w pęcherzyków żółciowym lub w drogach żółciowych.

    Jest kilka czynników sprzyjających powstawaniu kamicy żółciowej:

    • otyłość
    • cukrzyca (w neuropatii cukrzycowej zaburzone jest obkurczanie się pęcherzyka żółciowego i dochodzi do zalegania żółci i wytworzenia się złogów)
    • hipertriglicerydemia (czyli zwiększone stężenie triglicerydów w surowicy krwi, prowadzi to do zaburzonego składu żółci )
    • błędy żywieniowe:
      • nadmierna ilości słodyczy, cukru, miodu i dżemów wysokosłodzonych
      • nadmierna ilości tłuszczów zwierzęcych i cholesterolu
      • zbyt mała ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych (ich niedostateczna ilość w diecie prowadzi do zmniejszenia ilości lecytyny w żółci i utrudnionego rozpuszczania cholesterolu)
      • zbyt mała ilość błonnika pokarmowego w diecie (upośledza to obkurczanie pęcherzyka żółciowego)
      • nieregularne posiłki (posiłek jest bodźcem do sprawnego obkurczania się pęcherzyka żółciowego).

    Objawy kamicy żółciowej

    Choroba może przebiegać bezobjawowo, do czasu wystąpienia tzw. kolki żółciowej. Podczas ataków kolki żółciowej obserwuje się: bóle brzucha, wymioty, wzdęcia, zaparcia.

    Zalecenia żywieniowe

    W przypadku pacjentów, u których kamica przebiega bezobjawowo, zaleca się racjonalny sposób odżywiania. Do diety należy włączyć błonnik pokarmowy, gdyż zwiększa on pasaż jelitowy. Dodatkowo w wątrobie zwiększa się produkcja kwasu chenodeoksycholowego (jeden z kwasów żółciowych), który sprzyja rozpuszczaniu się złogów cholesterolu.

    Dobrym źródłem błonnika pokarmowego są surówki z warzyw i owoców posypane otrębami.

    Należy zwrócić szczególna uwagę na higienę spożywanych posiłków, aby nie dopuścić do infekcji pokarmowych i biegunek. Może temu sprzyjać spożywanie posiłków długo przechowywanych w lodówce lub wielokrotnie odmrażanych. Biegunka sprzyja utracie soli żółciowych i ich niedoborom w żółci - w tej sytuacji łatwiej dochodzi do tworzenie się złogów cholesterolu.

    Zalecenia żywieniowe - dieta łatwostrawna z ograniczeniem tłuszczu

    Należy jeść regularnie, 5 niewielkich posiłków dziennie, o stałych porach. Ograniczeniu podlegają przede wszystkim produkty obfitujące w nasycone kwasy tłuszczowe i cholesterol. Zalicza się tu tłuste wędliny (baleron, wędliny z widocznym tłuszczem) i mięsa, wędliny podrobowe (pasztet, pasztetowa, salceson, kaszanka), tłuste sery żółte, sery pleśniowe, serki topione, serki typu fromage.

    Z diety należy całkowicie wyeliminować: smalec, słoninę, boczek. Wyklucza się także żółtko jaj, które może powodować silne skurcze pęcherzyka żółciowego.

    Zmniejszona ilość tłuszczu w diecie ogranicza wchłanianie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, dlatego do diety należy włączyć produkty bogate w ß-karoten (dynia, boćwina, brokuły, cykoria, marchew, papryka, sałata zielona, szczypiorek, szpinak, morele, brzoskwinie, śliwki, wiśnie), witaminę D (około 80% tej witaminy organizm człowieka czerpie z syntezy skórnej, dobre źródło tej witaminy to także tłuste ryby morskie: łosoś, makrela, sardynka, śledź, szprotka), witaminę E (zielona pietruszka, szpinak, sałata, szparagi, czarne jagody, nektarynki, otręby pszenne, oleje roślinne, takie jak: słonecznikowy, rzepakowy, sojowy, z kiełków pszennych i witaminę K (szpinak, sałata zielona, brukselka, herbata zielona, kapusta, kalafior).

    Produkty obfitujące w ß-karoten, witaminę D, witaminę E i witaminę K

    Witamina Produkty obfitujące w wybrane witaminy
    ß- karoten dynia, boćwina, brokuły, cykoria, marchew, papryka, sałata zielona, szczypiorek, szpinak, morele, brzoskwinie, śliwki, wiśnie
    Witamina D tłuste ryby morskie: łosoś, makrela, sardynka, śledź, szprotka
    Witamina E natka pietruszki, szpinak, sałata, szparagi, czarne jagody, nektarynki, otręby pszenne, oleje roślinne takie jak: słonecznikowy, rzepakowy, sojowy, z kiełków pszennych
    Witamina K szpinak, sałata zielona, brukselka, herbata zielona, kapusta, kalafior

    Produkty tłuszczowe, które znajdują zastosowanie w tej diecie to: olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, olej sojowy, olej kukurydziany. W ograniczonych ilościach można spożywać masło i margaryny miękkie tzw. kubkowe.

    Z diety należy wykluczyć produkty trudno strawne, długo zalegające w żołądku, wzdymające oraz posiłki ostro przyprawione.

    Do diety należy włączyć produkty bogate w witaminę C, która korzystnie oddziałuje na układ immunologiczny, pobudzając go do produkcji przeciwciał ułatwiających leczenie stanu zapalnego. Zalicza się tu natkę pietruszki, paprykę czerwoną, paprykę zieloną, brukselkę, brokuły, kalafiora, szpinak, porzeczki czarne, truskawki, poziomki, kiwi, cytrynę, grejpfruta, pomarańcze.

    Produkty obfitujące w witaminę C

    WitaminaProdukty
    Witamina C natka pietruszki, papryka czerwona, papryka zielona, brukselka, brokuły, kalafior, szpinak, porzeczki czarne, truskawki, poziomki, kiwi, cytryna, grejpfrut, pomarańcze.

    Obróbka kulinarna

    1. Posiłki nie powinny być zbyt zimne, ani zbyt gorące.
    2. Do posiłków, w których konieczny jest dodatek jaj, wykorzystuje się tylko białko, najlepiej w postaci ubitej piany.
    3. Warzywa i owoce podaje się po uprzednim ugotowaniu i rozdrobnieniu, lub w postaci soków i przecierów.
    4. Zupy przygotowuje się na wywarach warzywnych, nie stosuje się wywarów mięsnych, kostnych ani grzybowych.
    5. Zupy i sosy zagęszcza się zawiesiną z mąki i mleka.
    6. Do zagęszczania zup i sosów nie stosuje się zasmażek.
    7. Niewielką ilość tłuszczu można dodać w postaci surowej, na zimno, do gotowych potraw.