28 listopada 2014 roku
poczta
zaloguj się
 
Poczet Lekarzy
medycyna praktyczna dla pacjentów

Parametry wyszukiwania:

 Wszyscy  A B C Ć Č D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W Y Z Ź Ż

Wyniki wyszukiwania

« Wstecz      Dalej »
Lekarz Grażyna Marciniak

Lekarz Rodzinny, Pediatra

Medycyna rodzinna, Pediatria

Lekarz Krystyna Marciniak

Anestezjolog, Internista, Lekarz Rodzinny

Anestezjologia i intensywna terapia, Choroby wewnętrzne, Medycyna rodzinna

Lekarz Mirosława Marciniak

Lekarz Rodzinny, Pediatra

Medycyna rodzinna, Pediatria

Lekarz Urszula Marciniak

Internista, Lekarz Rodzinny

Choroby wewnętrzne, Medycyna rodzinna

Lekarz Barbara Marcinkowska

Lekarz Rodzinny, Pediatra

Medycyna rodzinna, Pediatria

Lekarz Bogusława Marcinkowska

Lekarz Rodzinny, Pediatra

Medycyna rodzinna, Pediatria

Lekarz Elżbieta Marcinkowska

Internista, Lekarz Rodzinny

Choroby wewnętrzne, Medycyna rodzinna

Lekarz Alina Marczewska

Specjalista medycyny pracy, Lekarz Rodzinny

Medycyna pracy, Medycyna rodzinna

Lekarz Anna Marczewska-Wiekiera

Specjalista medycyny paliatywnej, Lekarz Rodzinny, Pediatra

Medycyna paliatywna, Medycyna rodzinna, Pediatria

Lekarz Sławomir Marczewski

Internista, Lekarz Rodzinny

Choroby wewnętrzne, Medycyna rodzinna

Lekarz Anna Marczuk

Lekarz Rodzinny, Pediatra

Medycyna rodzinna, Pediatria

lekarz Ewa Marczyńska-Sarul

Internista, Specjalista medycyny pracy, Lekarz Rodzinny

Choroby wewnętrzne, Medycyna pracy, Medycyna rodzinna

« Wstecz      Dalej »

Poczet Lekarzy zawiera wyłącznie wizytówki stworzone przez lekarzy. Jesteś lekarzem i nie ma Cię w bazie: stwórz wizytówkę!

Przeczytaj też

  • Możesz zapobiec zachorowaniu na nowotwór
    90 proc. zachorowań na nowotwory złośliwe wynika z czynników środowiskowych, dlatego dieta i aktywność fizyczna mają podstawowe znaczenie dla naszego zdrowia - podkreślała Kinga Janik-Koncewicz z Centrum Onkologii w Warszawie na konferencji „Rusz się po zdrowie”.
    Więcej

    90 proc. zachorowań na nowotwory złośliwe wynika z czynników środowiskowych, dlatego dieta i aktywność fizyczna mają podstawowe znaczenie dla naszego zdrowia - podkreślała Kinga Janik-Koncewicz z Centrum Onkologii w Warszawie na konferencji „Rusz się po zdrowie”.

    Konferencję zorganizowano w Ministerstwie Zdrowia w ramach zadania Prewencja pierwotna nowotworów finansowanego przez MZ w ramach Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych.

    Ekspertka z Zakładu Epidemiologii COI w Warszawie przypomniała, że co roku w Polsce rejestruje się ponad 140 tys. nowych zachorowań na nowotwory, a na nowotwory złośliwe, najczęściej na raka płuca, umiera 90 tys. osób.

    "Według Światowej Organizacji Zdrowia ok. 1/3 wszystkich zachorowań na nowotwory można zapobiec" - mówiła. Wyjaśniła, że 80-90 proc. zachorowań na nowotwory wynika z czynników środowiskowych, z tego jak żyjemy. "To od nas samych zależy, czy będziemy chorzy, czy utrzymamy zdrowie" - przekonywała. Jak podkreśliła, kluczowe znaczenie ma niepalenie tytoniu, zdrowa dieta oraz aktywność fizyczna.

    Jak wskazywała, WHO szacuje, że otyłość w ogromnym stopniu wpływa na ryzyko rozwoju nowotworów np. nerki, jelita, trzustki, tymczasem w Polsce ok. 45 proc. kobiet i 60 proc. mężczyzn ma nadwagę lub otyłość, czyli są narażeni na ryzyko zachorowania na nowotwory.

    Janik-Koncewicz zwracała też uwagę na rolę aktywności fizycznej, ponieważ według WHO jej brak odpowiada za 1/4 zachorowań na raka piersi i jelita grubego.

    Przypomniała zasady Europejskiego kodeksu walki z rakiem, które są promowane przez MZ i COI m.in. w postaci kodeksu dla dorosłych i komiksów dla dzieci i młodzieży. "Główne zasady to unikanie palenia, otyłości, ekspozycji na słońce, a także spożywanie co najmniej pięciu porcji różnorodnych warzyw i owoców dziennie oraz bycie aktywnym fizycznie" - zaznaczyła.

    Z kolei dietetyk i psycholog kliniczny Agata Ziemnicka-Łaska przekonywała, że jedzenie warzyw i owoców co najmniej pięć razy dziennie nie jest wcale tak trudne, a dobrze się odżywiając dajemy sobie broń przeciwko nowotworom. Według niej ludzie obawiają się słysząc o 5 porcjach, tymczasem jedna porcja to np. szklanka soku, jedno jabłko, garść pokrojonych owoców.

    "Więc to nie jest aż taka filozofia" - mówiła i radziła, aby korzystać także z mrożonych warzyw, produktów w puszkach, gotowych mieszanek sałat i kiełków, zagęszczać zupy warzywnym puree, faszerować mięsa np. szpinakiem, piec ciasta na bazie warzyw np. marchewkowe, przygotowywać pasty warzywne do kanapek czy podgryzać suszone chipsy warzywne. "Trzeba tylko przestawić myślenie" - dodała.

    Przekonywała, że należy wybierać różnorodne warzywa i owoce, ponieważ wówczas "one się ze sobą mnożą, a nie sumują". "Im więcej różnych prozdrowotnych substancji wprowadzimy do organizmu, tym większy będzie nasz zysk" - mówiła.

    Aktorka i piosenkarka Sonia Bohosiewicz opowiadała, że jako mama dwóch synów bardzo zwraca uwagę na to, jaki styl życia przekazuje rodzinie. Jak podkreślała, dzięki dwóm synom zawsze jest w ruchu i wykorzystuje wolny czas na wspólne spacery, grę w piłkę i inne zabawy. Zachęcała także do świadomego wybierania składników jedzenia już podczas zakupów i angażowanie dzieci w wybieranie warzyw i owoców na przyszłe posiłki.

    Jakub Łobaszewski, koordynator programu "Szkoła promująca zalecenia Kodeksu Walki z Rakiem" z COI wyjaśniał, że w ramach programu uczniowie wykształcają w sobie zdrowe nawyki, przekonują się do zdrowej diety, aktywności fizycznej oraz niepalenia tytoniu. Przypomniał, ze program funkcjonuje już od 2006 r.; najpierw w kilku województwach, a obecnie już w całej Polsce. "W ramach programu organizowane są szkolenia i wykłady dla nauczycieli i uczniów oraz edukacyjne akcje społeczne, a także inicjatywy uczniów np. konkursy plastyczne". "W akcjach społecznych w ramach programu w latach 2013-2014 uczestniczyło ok. 400 tys. osób" - poinformował. Ponadto w tym roku w ramach pilotażu badana będzie wiedza uczniów na temat zaleceń Kodeksu walki z Rakiem.

  • Czy powinnam zwiększyć swoją masę mięśniową lub tłuszczową?
    Czy proporcje zawartości tkanek są odpowiednie do wagi oraz czy powinnam zwiększyć swoją masę mięśniową czy tłuszczową?
    Więcej

    Pytanie nadesłane do redakcji

    Mam 19 lat. Wzrost 169 cm, waga 51,1 kg, zawartość tkanki tłuszczowej 17,6%, zawartość tkanki beztłuszczowej 40 kg, zawartość wody 60,1%. Czy proporcje zawartości tkanek są odpowiednie do wagi oraz czy powinnam zwiększyć swoją masę mięśniową czy tłuszczową?

    Odpowiedziała

    dr hab. med. Teresa Nieszporek
    Katedra i Klinika Nefrologii, Endokrynologii i Chorób Przemiany Materii
    Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach

    Podstawowa ocena stanu odżywienia dokonywana jest z użyciem wskaźnika masy ciała (body mass index - BMI). Wskaźnik ten oblicza się, korzystając z następującego wzoru: BMI = masa ciała (kg)/wzrost (m2). Zakres normy dla wartości BMI wynosi 18,5-24,9. Wskaźnik ten nie określa proporcji poszczególnych składowych masy ciała.

    Dokładniej składowe ciała można określić takimi metodami, jak bioimpedancja elektryczna, podwójna absorpcjometria energii RTG oraz tomografia komputerowa i rezonans magnetyczny. Często stosowaną metodą jest bioimpedancja elektryczna. Metoda ta określa skład ciała za pomocą pomiaru oporu elektrycznego w poszczególnych tkankach, które ze względu na różną zawartość wody w odmienny sposób przewodzą odpowiednio dostosowany prąd. Oceniona tą metodą zawartość wody w organizmie u młodych kobiet (w wieku do 30 lat) wynosi prawidłowo 60–62%, a zawartość tkanki tłuszczowej 16-20%.

    W przedstawionym w pytaniu przypadku obliczona wartość BMI (17,8) jest trochę za niska, a zawartość tkanki tłuszczowej 17,6% mieści się w granicach normy. Na pewno warto zwiększyć masę mięśniową, ale niewielkie zwiększenie tkanki tłuszczowej również nie zaburzy prawidłowych proporcji składu ciała.

    Piśmiennictwo:

    Zahorska-Markiewicz B., Olszanecka-Glinianowicz M.: Zaburzenia przemiany materii. [W:] Zahorska-Markiewicz B., Małecka-Tendera E. (red.): Patofizjologia kliniczna, podręcznik dla studentów medycyny. Elservier Urban&Partner, Wrocław 2009: 389-445.
  • 5 kroków w profilaktyce udaru. Poznaj aktualne rekomendacje amerykańskich towarzystw naukowych
    W najnowszym numerze czasopisma Stroke ukazały się aktualne rekomendacje AHA (American Heart Association) i ASA (American Stroke Association), które w sposób znaczący mogą się przyczynić do ograniczenia ryzyka udaru.
    Więcej

    W najnowszym numerze czasopisma Stroke ukazały się aktualne rekomendacje AHA (American Heart Association) i ASA (American Stroke Association), które w sposób znaczący mogą się przyczynić do ograniczenia ryzyka udaru. Zalecenia te przygotowano na podstawie przeglądu aktualnych badań klinicznych z randomizacją oraz badań obserwacyjnych.

    To, czy udar wystąpi, zależy od wielu czynników. Na jedne z nich nie mamy wpływu, inne podlegają modyfikacji. Czynniki niemodyfikowalne to m.in. wiek, mała urodzeniowa masa ciała, rasa, pochodzenie etniczne i podatność genetyczna. Ryzyko udaru zwiększa się wraz z wiekiem i znacznie częściej występuje po 55. roku życia, częściej też dotyczy mężczyzn i osób, u których wywiad rodzinny w kierunku udaru mózgu jest dodatni.

    Do czynników ryzyka, na które mamy wpływ, zalicza się: skuteczne leczenie nadciśnienia tętniczego, zaburzeń gospodarki lipidowej, cukrzycy, miażdżycy, otyłości, stosowanie odpowiedniej diety, a także zaprzestanie palenia papierosów i ograniczenie spożycia alkoholu.

    Poniżej znajdują się rekomendacje dotyczące najważniejszych czynników modyfikowalnych

    • Stosuj dietę śródziemnomorską lub dietę DASH i uzupełniaj ją orzechami (najlepiej mieszanką orzechów włoskich, laskowych i migdałów).
    • Ogranicz spożycie sodu i zwiększ spożycie potasu.
    • Bądź aktywny fizycznie. U zdrowych osób zaleca się wykonywanie ćwiczeń o umiarkowanym lub intensywnym natężeniu przynajmniej przez 40 minut dziennie 3–4 razy w tygodniu.
    • Kontroluj swoje ciśnienie tętnicze – nie tylko u lekarza, ale także regularnie w warunkach domowych. Jeśli zażywasz leki na nadciśnienie, pozwoli to monitorować skuteczność leczenia.
    • Postaraj się zrezygnować z palenia papierosów – z problemem tym zwróć się do lekarza, pomocna może być farmakoterapia.

    Piśmiennictwo:

    Guidelines for the primary prevention of stroke: a statement for healthcare professionals from the American Heart Association/American Stroke Association, James Meschia, et al. Stroke, doi: 10.1161/STR.0000000000000046, published online 29 October 2014.